Někteří mediátoři mají zkušenost s tím, že se některý z klientů snaží během mediace lhát. Jaké techniky pak lze v pozici mediátora využít, abyste těmto lžím a manipulaci zabránili?
Mohou klienti na mediaci lhát?
Někteří lidé účastnící se mediace mají určité obavy a vlastně ani nechápou, co mediace skutečně je a není. Mnohdy si pod pojmem mediace představují jen další příležitost pro konflikt. A myslí si, že cílem je, aby jedna ze stran díky manipulaci a lžím vyhrála. Ve skutečnosti však opak zůstává pravdou. Mediace je spíše prostorem pro hledání porozumění, vedení dialogu a hledání společných řešení.
TIP: Absolvujte mediační kurz a naučte se sami prakticky využívat jednotlivé mediační techniky.
Mediátor není soudce
Někteří klienti se obávají toho, že mediátor bude během jednání jednu ze stran upřednostňovat a že se nechá ovlivnit charismatem daného klienta. Tento strach však pramení pouze z nepochopení pozice mediátora. Ten totiž není soudcem.
Mediátor proto nestraní jednomu z klientů a nerozhoduje. Jeho úkolem není rozsoudit, která ze stran sporu má pravdu a která nikoliv. Jeho role spočívá v tom vystupovat jako průvodce procesem komunikace a řešení problémů.
Co když klient na mediaci lže
V praxi se samozřejmě může stát, že jeden z klientů bude během mediace lhát. Jaké techniky pak má mediátor v rukou?
Předně lze těžit z toho, že v mediaci se využívá princip přímé komunikace. To znamená, že pokud klient slyší něco, co není pravda, druhá strana na to může okamžitě zareagovat.
Aby se mediátor dokázal v celé situaci lépe zorientovat, pokládá stranám konfliktu určité otázky pro objasnění jednotlivých záležitostí. Mediace se rovněž zaměřuje na zájmy jednotlivých stran sporu, nikoliv na jejich pozice či tvrzení. Pokud u jedné ze stran přetrvávají lži, může být mediace samozřejmě kdykoliv ukončena.
Více informací ze světa mediace najdete na www.institutpromediaci.cz.